Mateřská škola, Česká Lípa
Drobečková navigace

Úvod > Informace pro rodiče > Zájmové aktivity

Zájmové aktivity

Mažoretky Hvězdičky

Vede: Romana Brožková, Barbora Švédová

Cíle:

  • Seznámení s klasickým pochodem, tanečními prvky
  • Nácvik točení hůlkou, práce s pom-pony
  • Správné držení těla, orientace v prostoru, prohlubování rytmického a hudebního cítění
  • Radost z pohybu, dobrá nálada, předávání zkušeností mladším kamarádům
  • Rozvoj mrštnosti, flexibility, koordinace, paměti, kreativity
  • Udržet pohyblivě aktivní děti po delší dobu (až 45 minut) – ohledy na individuální zvláštnosti a potřeby
  • Umět napodobit daný pohyb, bezpečně se pohybovat ve skupině
  • Rozvoj dětského přátelství a smyslu pro estetické cítění hudbou a tancem
  • Prezentace naší mateřské školy na veřejnosti

 Děti jsou velmi aktivní, taneční činnosti navozují u dětí dobrou náladu, vedou k rozvoji všestrannosti a ke správnému držení těla. V tanci se u dětí projevuje smysl pro spolupráci s ostatními. Hra na tělo zdokonaluje v cítění rytmu, děti se zdokonalují v respektování tempa, charakteru, fixují si správné držení těla, taneční chůzi, nová pohybová cvičení. Děti poznávají části svého těla, zjišťují svoje vlastní možnosti, prožívají radostné pocity, podílejí se na tvorbě choreografie. Motivace je pro děti velmi důležitá. Je to především vystoupení, které motivují děti k dobrým výsledkům a k pozitivní emoci, že chci. Učitelka musí mít vždy na paměti, že to co do dětí vkládáme, se na nich může také odrážet. Zdravý životní styl  je prioritní v každém věku, u dětí dochází k rozvoji hrubé motoriky, ke zpřesňování pohybů, k rozvoji sluchového a zrakového vnímání. Taneční průprava u dětí předškolního věku podporuje pohybový návyk jako základ životního stylu, spojený s dobrou náladou.

Mažoretky jsou dnes zcela plnohodnotným odvětvím sportu a řadí se mezi estetické sporty, jako jsou např. (krasobrusleni, tanec, apod.). Mažoretka je tanečnice, jejíž choreografie je založená především na zajímavé práci s hůlkou nebo pom-ponem. Klade důraz na techniku pochodu a držení těla. Pronikají sem však i taneční prvky. Sport je založený na pohybu a koordinaci spojenou s půvabem a flexibilitou. Používají se různé prvky jako pohyby rukou, skoky….

Co by děti měly zvládnout?

  • Naučit se základní postavení mažoretek, pochod, základní práce s hůlkou a pom-ponem.
  • Respektovat druhé v kolektivu a být si nápomocný, rozvoj pozornosti, nebát se pohybu a nových věcí, spolupracovat

 Do zájmové aktivity mažoretek můžeme také zařazovat kompenzační a motorická cvičení pro jejich rozvoj, naučit dívky základy tance a třeba jim ukázat, jak takový trénink mažoretek vypadá – od rozcvičky, hlavní části až po protažení celého těla. 

 

Plán logopedické prevence -  Logohrátky

Vede: Renáta Gajdošíková

Cíle:

  • Rozvoj zrakového vnímání, sluchové paměti, rytmického vnímání, motorických schopností a souvislého vyjadřování
  • Mapování chybných hlásek – depistáž
  • Využití logopedických pomůcek
  • Povídání nad obrázky, napodobování zvuků, určování počátečních písmen, gymnastika mluvidel
  • Nácvik správného dýchání
  • Rozvoj schopností dítěte pojmenovávat osoby, zvířata, rostliny, činnosti, předměty
  • Náprava chybných hlásek
  • Spolupráce s rodiči

 Logopedická prevence  Logohrátky bude probíhat  v úterý 1 krát za 14 dní  v logopedické třídě od 12h. do 13h nebo podle potřeby dětí. Náprava hlásek bude prováděna s dětmi
ze třídy Kopretinek a Jeřabinek.

 V  říjnu bude u všech dětí provedena depistáž, která slouží k zmapování chybných hlásek. Na základě tohoto vyšetření doporučím některým dětem  návštěvu klinického logopeda. S dětmi s narušenou komunikační schopností budu pracovat individuálně. Vyberu si děti, jejichž rodiče projevili zájem a budou spolupracovat při nápravě hlásek. Budeme využívat vybavenou logopedickou třídu, kde máme logopedické zrcadlo, knížky, obrázky, stavebnice na rozvoj jemné motoriky, kostky. Děti zde mají látkové sáčky, ve kterých mají své bublifuky, brčka, míčky, zrcátka, peříčka a vše, co umožňuje dětem lépe zvládnout nápravu řeči
 a obohatit logopedické chvilky. Nápravu řeči začneme gymnastikou mluvidel, povídáním nad obrázky, opakováním slovíček, vytleskáváním a určováním počátečních písmen, napodobováním zvuků. Pro děti budou připraveny pracovní listy.

Správná  řeč je velmi důležitá nejen při vstupu do školy, ale i při volbě dalšího povolání. Proto by rodiče neměli podcenit řeč svých dětí a měli by mít na paměti, že čas, který věnují svému dítěti, je pravým projevem jejich lásky k němu a tím nejlepším důkazem, že jim na dítěti opravdu záleží.

 

Dopraváček

Vede: Nataša Kačínová

Věková skupina dětí: 5 – 6 let

Cíle:

  • Bezpečnost na chodníku a na silnici – kde si děti mohou bezpečně hrát a jak se mohou zviditelnit (používání reflexních prvků)
  • Význam semaforu, k čemu je důležitý, význam přechodu, podchodu, nadchodu
  • Seznámení s důležitými telefonními čísly:

POLICIE 158, HASIČI 150, ZS 155, TÍSŇOVÉ VOLÁNÍ 112, MĚSTSKÁ POLICIE 156

  • Seznámení se základními dopravními značkami, význam značek, poznávání značek v nejbližším okolí
  • Rozdělení dopravních prostředků – podle místa pohybu (voda, silnice, koleje, vzduch)
  • Povídání o jízdním kole a jeho vybavení, proč je nutná přilba
  • Význam používání autosedaček

Prostředky:

  • Využívání knih s dopravní tématikou, beseda s dopravními policisty
  • Vycházky po okolí – využívání získaných vědomostí v praxi
  • Nácvik básní a písní s dopravní tématikou, poslech písniček a tanečky od Míši Růžičkové, Maxim Turbulenc, Karol a Kvido
  • Pracovní listy, sešity, omalovánky, kreslení, puzzle, pexeso, práce na interaktivní tabuli
  • Dopravní hřiště
  • Dopravní soutěž pro mateřskou školu

 

Malý zdravotník

Vede: Michaela Žďárská

Věková skupina dětí: 4 – 6 let

Cíle:

  • Seznámení s lidským tělem, naučit se pojmenovat jeho části a některé vnitřní orgány
  • Prevence – jak se chránit před nemocemi
  • Naučit se připravit zdravou svačinku, rozlišit zdravé potraviny od nezdravých
  • Správná hygiena – mytí rukou, péče o tělo
  • Naučit se správně pečovat o zuby
  • Správné otužování – vodou, vzduchem, sluncem
  • Naučit se chránit sám sebe – neznámí lidé, drogy
  • Základy první pomoci – jak ošetřit menší zranění, umět si poradit u větších
  • Naučit se správně používat telefonní čísla záchranného systému
  • Šířit povědomí ohledně cévní mozkové příhody – Hrdinové FAST

Průběh:

Budeme se scházet 1x za 14 dní v logopedické třídě u Kopretinek, po obědě od 12 45h. Popřípadě dopoledne při nepříznivém počasí. Do malého zdravotníka budou zapojeny děti ze třídy Kopretinek. Do projektu Hrdinové FAST budou zapojené všechny děti ze třídy Jeřabinek. Scházet se budeme 1x měsíčně.

Gymnastika

Vede: Barbora Švédová

Gymnastika je soubor tělesných cvičení, jehož cílem je všestranný rozboj lidského těla, udržení zdatnosti a celkově dobré výkonnosti. Je to procvičení všech svalů v těle, získání akrobatických dovedností a smyslů pro rovnováhu. Dále je zaměřena na obratnost a eleganci.

Co by děti měly zvládnout?

  • Seznámení se svým tělem a se svými možnostmi
  • Naučit se lehčí „základní“ gymnastickou sestavu
  • Rozvoj pozornosti a práci v kolektivu

Cíle:

  • Seznámení s prostředím a průběhem tréninku
  • Naučit děti základům gymnastiky a sportovní přípravy
  • Děti by se měly naučit správně držet tělo, správně běhat, skákat a další sportovní prvky
  • Mladší školní věk je vhodný pro nácvik a rozvoj koordinačních schopností
  • Rozvoj obratnosti a mrštnosti
  • Umět prvky napodobit
  • Naučit děti překonávat překážky, soustředit se a brát sport jako zábavu. Děti to musí dělat s radostí.

Průběh:

  • Do aktivit budou zapojeny dívky (děti) ze třídy Kopretinek. Po domluvě se mohou přidat i chlapci nebo děti ze třídy Jeřabinek.
  • Počet ve skupině - 5 až 10
  • Čas trvání – 45 minut
  • Děti se budou scházet 1x týdně v tělocvičně ZŠ Lada, popřípadě ve třídě Kopretinek nebo Jeřabinek.

Pomůcky:

  • Gymnastický koberec, žíněnky
  • Kladina, švédská bedna, kruhy
  • Trampolína
  • Švihadla, míče, stuhy, obruče
  • Lavičky, žebřiny, koordinační žebřík, překážky

Do lekce gymnastiky budeme zařazovat také motorická a kompenzační cvičení pro celý rozvoj. Dětem to pomáhá rozvíjet všeobecné pohybové návyky či dovednosti a obratnosti (např.: opičí dráhy, atletická cvičení, hry, lehká gymnastika aj.). Dětem se také postupně zvyšuje nejen jejich obratnost a ohebnost celého těla, ale i schopnost koordinace pohybů a rychlost jejich reakce.

Světem zvířat

Vede: Jarmila Coufalová

Třída speciální a děti ve věku 5 – 6 let

Jedná se o zájmovou teoretickou i praktickou vzdělávací aktivitu týkající se živé a neživé přírody. Děti čeká poznávání, pozorování, tvoření, péče i chov některých živých druhů. S dětmi si ve třídě zábavnou formou učení přiblížíme známé i cizokrajné živočichy, budeme se starat o skutečné terarijní druhy, tvořit, vyrábět zvířátka všeho druhu a v přívětivém počasí pomáhat na zahradě pečovat o zahradu, kvetoucí rostliny, zimující ptactvo a i jen aktivně sledovat a zkoumat zdejší skrytý život.

Děti se učí současně chránit přírodu, životní prostředí a osvojují si základy ekologie. Vycházkou pozorujeme zajímavosti v našem blízkém okolí, plníme úkoly v terénu, hrajeme dovednostní hry, soutěžíme. Také navštěvujeme obchody s důležitými potřebami pro chovatele, zahrádkáře, myslivce. Pravidelně v rámci světových, mezinárodních či významných dnů pořádáme edukační chvilky na vybrané téma pro celou školku. Děti touto formou předávají své nabité informace vrstevníkům i dospělým a zkoušejí si tak roli učitele. Plánujeme také projektový den v rámci EVVO výchovy v MAP, s účastí pro ostatní školky.

 

Keramika hrou

Vede: Dana Plhalová

 Od 3 let děti rády vyrábějí, lepí, navlékají, modelují, zdobí, malují atd. V naší mateřské škole je takového tvoření velmi mnoho a navíc máme keramickou dílnu. Kde budeme vyrábět a tvořit v bohatě vybavené dílně.

Cíle:

Osvojení základní techniky práce s hlínou

Děti se dozvědí, jak probíhá celý proces vytváření keramických výrobků, naučí se práci s nářadím a pomůckami, procvičí jemnou motoriku a kooperaci oko/ruka.

Rozvinou svou kreativitu, představivost a radost z tvořivé práce.

Utvářet a rozvíjet základní manuální zručnosti a vytvářet pracovní dovednosti a návyky

umožnit rozvoj tvořivosti, představivosti a kreativity, podpořit kladný vztah k tvoření.