Mateřská škola, Česká Lípa
Drobečková navigace

Úvod > O škole > Specializace

Specializace

Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

  • od roku 1998 máme zřízenu na návrh ČŠI speciální třídu, do které jsou na návrh MŠ, rodičů, pediatrů, PPP a SPC zařazovány děti se speciálními vzdělávacími potřebami
  • tělesné postižení, kombinované postižení, PAS, řečové vady – děti s PO 3 – 4 stupně
  • spolupracujeme s odbornými lékaři, SPC, PPP, logopedkou, dětskou psycholožkou
  • na základě doporučení ŠPZ vypracováváme IVP
  • pracujeme podle ročního plánu školy ŠVP – „Pomoz mi, abych to dokázal“, se stejným denním režimem jako v jiných třídách, vyhledáváme nové metody práce, které vyhovují integrovaným dětem
  • speciální učební pomůcky doplňujeme podle konkrétní potřeby každý školní rok
  • úzká a důvěrná spolupráce s rodinou, nabídka odborné literatury, ukázky výchovné práce s dětmi, logopedické nápravy, nápravného tělesného cvičení
  • celkový přístup učitelky k dětem: odborné vzdělání, empatie, tvořivost, trpělivost, samostudium, dobrý zdravotní stav
  • ve třídě pracují učitelky, které absolvovaly rozšiřující studium speciální pedagogiky pro předškolní děti a asistentka pedagoga
  • podle potřeby jsou děti se zdravotním postižením individuálně integrovány do běžné třídy
  • spolupracujeme se SPC pro tělesně postižené děti, pro děti s kombinovanými vadami, pro děti s řečovými vadami, pro děti s autismem
  • kompenzační pomůcky získáváme podle potřeby jednotlivých dětí

Děti s OMJ

Naším cílem je porozumět lidem s odlišností a vytvářet prostor pro tolerantní soužití.

Začleňování dětí do kolektivu je pro dítě zásadní a ovlivní jeho jazykový rozvoj. Děti s OMJ přinášejí do třídy novou dynamiku a mění se též požadavky na učitelky.

Rámcové cíle a záměry předškolního vzdělávání jsou pro všechny děti společné. Při vzdělávání dětí je třeba jejich naplňování přizpůsobovat tak, aby maximálně vyhovělo dětem, jejich potřebám a možnostem. Každé dítě potřebuje jinou speciální péči, učitelky a asistenti pedagoga se snaží vytvořit optimální podmínky základní, ale i speciální, které vyplývají z potřeb dětí.

Děti jsou vedeny k vzájemné toleranci, vstřícnosti a respektu k odlišnostem. Je potřeba předcházet tomu, aby děti vyloučily některé členy ze třídy. Vyžadujeme ohleduplnost a jdeme dětem příkladem. Je třeba podporovat začlenění dětí do kolektivu v průběhu celého roku.

Péče  o děti s OMJ probíhá skupinovou, či individuální formou.

V třídních kolektivech se u dětí neprojevují žádné náznaky rasové nesnášenlivosti. 

Do naší mateřské školy jsou přijímány děti z minoritních skupin (Vietnamci, Mongolové, Ukrajinci, Kazachstáni, Romové) a děti z odlišných sociokulturních vrstev. 

  • Děti s cizí státní příslušností, které doma hovoří odlišným jazykem
  • Děti s českým občanstvím, pro které je čeština druhým jazykem, nikoliv jazykem mateřským: děti migrantských rodin s českým občanstvím, potomci krajanů navracejících se zpět do ČR po dlouhodobých pobytech v zahraničí, děti z bilingvní rodiny, kde dominuje jiný než český jazyk, děti z národnostních menšin apod.

Logopedická prevence

V naší školce se snažíme vytvářet podmínky pro správný vývoj řeči a minimalizovat vznik poruch řeči. Zakládáme si na tom, aby všechny děti nebo alespoň většina z nich vstupovala do 1. třídy ZŠ bez vady řeči. Během celého roku používáme moderní učební aktivity a logopedické pomůcky. Logopedickou prevenci zařazujeme do všech činností během celého dne. Rozvíjíme zrakové vnímání, sluchovou paměť, rytmické cítění, motorické schopnosti, souvislé vyjadřování

Všechny učitelky absolvovaly kurz „Logopedická asistentka“, absolvují semináře a školení zaměřená na logopedickou prevenci. Rodičům nabízíme individuální poradenskou činnost. V září u všech dětí provádíme depistáž, která slouží k zmapování chybných hlásek. Na základě tohoto vyšetření je některým  dětem doporučena návštěva klinického logopeda a vyšetření v SPC Liberec pro vady řeči. S SPC spolupracujeme několik let. Se všemi dětmi pracujeme  individuálně. Začínáme gymnastikou mluvidel, povídáním nad obrázky, opakováním slovíček, vytleskáváním a určováním počátečních písmen, napodobováním zvuků. Děti vyplňují pracovní listy, skládají puzzle. Pro zpestření zařazujeme i „Míčkovou automasáž“, která má velmi široké uplatnění. Pomáhá zharmonizovat tělo, děti se při ní zklidní, uvolní a masírují si určitou část těla.

Správná řeč je velmi důležitá nejen při vstupu do školy, ale i při volbě dalšího povolání. Proto by rodiče neměli podcenit řeč svých dětí a měli by mít na paměti, že čas, který věnují svému dítěti, je pravým projevem jejich lásky k němu a tím nejlepším důkazem, že jim na dítěti opravdu záleží.

Přírodní pedagogika

V mateřských školách se často setkáváme s prací s přírodninami. Většinou je ovšem sbírají učitelky a děti tak dostanou hotovou část výrobku, o které nevědí, z čeho pochází, na co se používá, kde roste, případně čeho je součástí. Ve městech je z organizačních důvodů složité chodit na procházky a výlety do přírody. Alespoň jednou týdně by se ovšem tato aktivita mohla objevovat ve třídním vzdělávacím programu. Pro děti je rozdílné prožívání přírodního prostředí na zahradě mateřské školy a v lese. Pro každé prostředí platí jistá pravidla a zásady, které by děti měly znát a dodržovat. Zejména bychom ovšem měli přihlížet k lesu, jako k prostředí, které může dítě rozvíjet dalším směrem. Pomocí nových materiálů, her, aktivit. V rozvoji hrubé motoriky považuji za přínosné prvky do výuky zejména vlastní zkušenosti z nových pohybů překonávání přírodních překážek, jako jsou spadlé kmeny stromů, pařezy, balvany, potoky, srázy. Ovšem ani jemná motorika není v lese opomíjena. Sběr malých předmětů jako jsou například jahody, vyžaduje trpělivost a dostatečný cit, který děti využívají i při zkoumání drobných živočichů, které si často kladou do dlaní. Výhodou je objevování přírody všemi smysly. Zejména na jaře pociťujeme touhu přivonět si ke kvetoucím rostlinám, poslouchat ptáky, objevovat zemi hmatem, rozeznávat rodinu zelených barev podle odstínů případně ochutnat lesní ovoce. Pokud děti chtějí zahlédnout živého tvora, musí se nejdříve naučit trpělivosti, tichosti a v neposlední řadě také ohleduplnosti.

Žijeme s přírodou

Filozofie naší mateřské školy v rámci rozvoje vzdělávání pro udržitelný rozvoj:

  • Učit se celostně, tzn. všemi rovinami vnímání
  • Rozvíjet jemnou a hrubou motoriku prostřednictvím rozmanitých podnětů a možností pohybu v přírodě
  • Podpořit smyslové vnímání přímou zkušeností
  • Rozvíjet kreativitu a fantazii při využití rozmanitých přírodních prvků
  • Podpořit vědomí sounáležitosti mezi dětmi navzájem a se živou a neživou přírodou
  • Prožít rytmus změn ročních období a přírodních jevů
  • Seznámit se s místem a přírodním prostředím, které je blízké a vytvořit si k němu pozitivní vztah
  • Zažít a poznat rostliny a živočichy v jejich původním životním prostředí, poznat různé ekosystémy
  • Umožnit dětem, aby poznaly své tělesné hranice
  • Prožít ticho a naučit se být citlivější k mluvenému slovu
  • Poznat hodnoty lesního společenství a hodnoty lidské společnosti

Hudebně pohybové aktivity u dětí předškolního věku

Malé děti nemusíme k pohybu pobízet. Snahu pohybovat se a koordinovat pohyby pozorujeme u každého zdravého jedince, je zdrojem radosti a zábavy a přirozená součást života. Pohyb je důležitý prostředek prevence, který rozvíjí a upevňuje svalstvo, má vliv na pevnost a pohyblivost kostí, zlepšuje činnost vnitřních orgánů, oběhového, nervového, lymfatického systému, lze s ním ovlivnit i stav mozku. Prostřednictvím pohybu vnímáme a poznáváme okolní svět. V pohybu se odrážejí naše myšlenky, city, emoce, fantazie, cvičí se paměť, obohacuje představivost, zvyšuje se koncentrace pozornosti. Pohyb nám umožňuje kontakt, interakci, komunikaci, navazování a rozvoj vztahů.

Děti by si měly postupně uvědomovat, jak je pro ně pohyb důležitý, pochopit, že cvičení a dobrá fyzická kondice jsou cestou ke zdravému životnímu stylu. Učitelé by měli být dětem příkladem, dávat najevo zájem a nadšení, přizpůsobovat se jejich individuálním rozdílnostem.

Celková pohyblivost zahrnuje soubor pohybů, které si dítě před nástupem do základní školy musí osvojit. Naučí se sedět, plazit, lézt po čtyřech, kutálet se, lézt vzhůru, chodit, běhat, poskakovat, skákat, cválat, tahat, tlačit. Dítě se učí vykonávat pohyby přesně, pružně, vyváženě. Tyto dovednosti tvoří základ her a zajišťují mu koordinaci. Cílem herních činností je umožnit dítěti, aby třídilo zvládání pohybu prostřednictvím her zaměřujících se na zručnost a pružnost. Přispívají k lepší koordinaci důležitých částí těla (paže, nohy, trup…).

Hry s hudbou a muzikoterapie

Hudba, pohyb i řeč k sobě neodmyslitelně patří. Muzikoterapie má na jednotlivce i skupiny pozitivní vliv. Využívá informačních a komunikačních prostředků. Hry s říkankami využívají rytmizované řeči ve spojení s pohybem, procvičují jemnou motoriku. Říkanky rozvíjejí smysl pro rytmus a mluvní pohotovost. Využíváme bubny djembe a drumbeny.

Dětské pohybové a taneční hry

Hudebně pohybová hra je přirozeným spojením rytmické deklamace říkadel, rozpočítadel, popěvků a jednoduchých písní s pohybem, který spontánně vyplývá z obsahu slov. Díky jednoduché melodii, malému tónovému rozsahu v popěvcích a  pravidelně se opakujícímu jednoduchému rytmu je dětem velmi blízká a vyhovuje jejich hravosti. Pro hudebně pohybové hry je charakteristický skupinový pohyb v prostoru, v nichž se často používá pantomimických prostředků a rytmické chůze v kruhu. K těmto aktivitám mají blízko i taneční hry, některé jsou spojeny s lidovými písněmi, ale též současnými. Jejich slovesná a hudební složka je rozhodující pro volbu tanečního pohybu a příležitostí ke společné zábavě, spolupráci, k relaxaci.

Každý dětský kolektiv je originální, co lze uskutečnit s jednou skupinou dětí, je žádoucí jinde a jindy přizpůsobit - snažme se být k dětem vnímaví, reagujme na jejich podnět a povzbuzujme je.

Děti předškolního věku jsou velmi aktivní, taneční činnosti navozují u dětí dobrou náladu, vedou k rozvoji všestrannosti a ke správnému držení těla. V tanci se u dětí projevuje smysl pro spolupráci s ostatními. Hudba a hudební činnosti se dělí na pěvecké, instrumentální, poslechové a hudebně pohybové aktivity. 

Dětské taneční aktivity zařazujeme kdykoliv během dne, kdykoli během školního roku. Hra na tělo zdokonaluje v cítění rytmu, děti se zdokonalují v respektování tempa, charakteru, fixují si správné držení těla, taneční chůzi, nová pohybová cvičení. Děti poznávají části svého těla, zjišťují svoje vlastní možnosti, prožívají radostné pocity, podílejí se na tvorbě choreografie. Společný zpěv a tanec stmelují kolektiv, proto se vzájemně prolínají.